První 3D planetárium v ČR

První 3D Planetárium v České republice, Techmania.
Co je lepší než dva rozměry? Přece rozměry tři! Od 4. listopadu 2013 je v Techmanii otevřeno supermoderní 3D planetárium, první svého druhu v České republice. To vám nabízí trojrozměrné projekce na kulovou plochu a mnoho dalšího. Poznejte nejen vesmír, ale i svět moří, oceánů, hmyzu nebo třeba nanovláken, a to interaktivně!

V novém planetáriu, které vzniklo hned vedle hlavní budovy Techmanie, toho objevíte mnoho. Na tisíci metrech čtverečních najdete dvě projekční kupole, originální expozici i možnost nahlédnout do nitra architektonicky cenné stavby… Co tedy 3D planetárium nabízí?

Populárně-vzdělávací projekce ve 2D a 3D

Dvou i trojrozměrné projekce na kulovou plochu jsou zárukou, že na filmech vás nezaujme jen obsah, ale také forma: usednete do jednoho z 90 pohodlných sedadel, spokojeně se opřete, nasadíte 3D brýle a můžete sledovat, jak se kolem vás točí na 140 000 hvězd, pohyblivé obrázky z makro i mikrosvěta, to vše v unikátní kupoli o vnitřním průměru 14 metrů. Sofistikovanou promítací technologií od společnosti Sky-Skan disponují v současné době pouze 3 evropská science centra: varšavské Centrum Nauki Kopernik, barcelonské CosmoCaixa a právě my, plzeňská Techmania.

Více o  2D a 3D filmech.

Projekční systém Science on a Sphere

Představte si dvoumetrový globus, který se takřka vznáší v prostoru a vy jej můžete dotykem ovládat, měnit, promítat na něm třeba krátké filmy zachycující proměny Země v čase, pozorovat bouřící tornáda, stopovat zemětřesení nebo zjistit, co vše se může stát s botou, která spadne do oceánu… Interaktivní globus Science on a Sphere je teprve 99 instalací svého druhu na světě a nevyužívá data nikoho menšího, než je americký Národní úřad pro oceán a atmosféru (NOAA).

Více o  Science On a Sphere.

Interaktivní expozice Vesmír

27 exponátů vám ukáže blízký i vzdálený vesmír tak, jak ho pravděpodobně ještě neznáte. „Pohrát“ si zde můžete s vodíkovou raketou, vyzkoušíte si gyroskop či skafandr, pochopíte, co se děje v nitru sopek nebo jak vypadá třeba vnitřek Slunce… I zde platí, že jen dívat se nestačí: neváhejte se exponátů dotknout! Vždyť právě tím, že s nimi budete manipulovat, pochopíte, jak fungují nejen ony, ale i přírodní zákony, které demonstrují...

Více o  expozici Vesmír.

Gyroskop v Techmanii: vyzkoušejte si pocity astronautů...

Gyroskop v expozici Vesmír vám zprostředkuje pocity astronauta...

Tvarohový génius loci

A ještě něco: budova, ve které se můžete obdivovat supermoderní technice, je sama malým technickým pokladem. Stavba z roku 1917, která dlouhá desetiletí sloužila jako jídelna pro zaměstnance ze Škodovky, je první budovou v českých zemích, při jejíž stavbě byla použita tzv. Hetzerova metoda. O co jde? Výmarský vynálezce Otto Hetzer vymyslel na počátku 20. století originální způsob, jak skládáním a lepením dřevěných lamel vytvořit rozměrné klenby, o něž se opře celá stavba. Použil přitom lepidlo na bázi kaseinu, tedy lepivou směs tvarohu a vápna.

Až budete procházet monumentálním prostorem planetária, vzpomeňte si, že část dřevěných vazníků, které jej drží pohromadě, jsou vlastně lepené tvarohem. I z tohoto důvodu byla budova prohlášena kulturní památkou. V letech 2012-13 prošla totální rekonstrukcí, která ze zchátralé jídelny vytvořila supermoderní planetárium.

Co? První 3D planetárium v České republice!
Kdy? Od 4. listopadu 2013
Kde? V areálu Techmania Science Center

Otevírací dobu ve dnech od 4. listopadu a další informace najdete zde.
Programovou nabídku 2D/3D projekcí si můžete prohlédnout zde.
O cenách vstupného se, prosím, informujte zde.

Rezervujte si návštěvu

Návštěvu prvního 3D Planetária v ČR si můžete rezervovat: www.techmania-rezervace.cz

Vizualizace 3D Planetária v Techmanii.

Vizualizace 3D Planetária, prvního svého druhu v České republice

8:30 – 18:00
SO10:00 – 18:00
NE10:00 – 18:00
AKTUÁLNÍ VÝBĚR FOTEK:

Jak se staví planetárium:

Copyright (c) 2008 Techmania   All rights reserved.         Powered by NetPro systems, s.r.o.
Creative Commons License